nedeľa 20. marca 2016

Ako prejsť na prírodnú kozmetiku | Časť V.

Šampóny


Pokiaľ sa dobre pamätám, práve šampón bola moja prvá "vec" s bio certifikátom. Odhadujem obdobie 2012 - 2013, kedy už aj Slovensko pohlcoval trend menom BIO, nielen u potravín. Mňa ovplyvnili najmä rôzne fóra (v najväčšej miere asi DV.cz), kde baby prisahali na zázračnú silu prírodných šampónov. Tak som si povedala, že skúsim, no a pozrite kde som dnes :).


Pri prechode na prírodné šampóny to bohužiaľ vôbec nie je také ľahké, ako povedzme pri krémoch alebo sprcháči. Práve pri šampóne sa kladie obrovský dôraz na to, aby bol výsledok viditeľný, t.j. objem, lesk a podobne. Však určite poznáte, čo vie zlý šampón napáchať. Rovnako, keď vlasom z ničoho nič prichystáte šok v podobe prírodného šampónu, je vysoko pravdepodobné, že sa dostaví minimálne jeden z nasledujúcich nežiadúcich efektov:
pocit slabo umytých, spľasnutých vlasov: keďže neobsahujú agresívnejšie mycie látky (napr. SLS, SLES), môže sa zdať, že slabo umývajú. Je to naozaj iba prechodné štádium. Vlasy si potrebujú privyknúť a ani pokožka hlavy sa už nebude musieť toľko brániť a bude produkovať menej mazu.
drsná štruktúra a ťažko rozčesateľné vlasy: v bežných šampónoch sú to práve silikóny a ďalšie syntetické látky, ktoré síce vlas vyhladzujú ale aj poriadne zaťažujú a vo výsledku vysušujú a oslabujú. Takéto látky ale bezpochyby existujú aj prírodného charakteru, napríklad ovsený proteín, olivový skvalan, keratín a mnohé olejové bázy alebo rastlinné extrakty. Opäť, pri prvých skúsenostiach sa to tak javiť nemusí, ale pri dlhodobom používaní sa postarajú o hladšie, lesklé vlasy, a to bez zaťaženia pri pokožke a s krásnym bonusom, že vyživujú.
vlasy po umytí nevoňajú: síce to nie je žiadna katastrofa, ale zmenu si poriadne uvedomíte. Božsky voňajúce čerstvo umyté vlasy sú osvedčený podprahový marketingový ťah kozmetických gigantov. Bežné šampóny zvyknú byť silne parfémované. Čím konkrétne, sa nikdy z INCI nedozvieme, pretože je povolené ich jednotné označenie ako "parfum" a skrývať sa tam môže aj 30 rôznych pofidérnych prísad. Ruka v ruke s parfémom idú ftaláty, ktoré majú za úlohu stabilizovať arómu v šampóne a úzko súvisia s neplodnosťou... Keď sa mi zdá, že môj prírodný šampón slabšie vonia, proste pridám pár kvapiek obľúbeného esenciálneho oleja.

Dobrá správa je, že to netrvá dlho, vlasy a pokožka hlavy si len jednoducho potrebujú zvyknúť. Za voľbu šampónov s prírodným zložením sa vám odvďačia nie len samotné vlasy ale aj vaše zdravie. Medzi látky, ktorým sa v šampónoch rozhodne treba vyhýbať patria sulfáty, silikóny, parábeny a ftaláty. Na túto tému som už písala článok "4 škodlivé látky v šampónoch" pre kočky z BioBlogerinas.sk. Upozorňovala som tiež na to, že veľa konvenčných značiek reaguje na trend biokozmetiky svojsky. Preto sa v regáloch objavujú rôzne zavádzajúce obaly, ktoré výrobcovia hrdo onálepkujú napríklad:
Sulfate Free (bez SLS,SLES) - príkladom je aj známy gigant Loreal Paris a ich rada vlasovej starostlivosti Sulfate-free, čo je síce pekné, ale aj keď sú tieto šampóny bez sulfátov, prírodné zloženie rozhodne nemajú.
Paraben free / Silicone free (bez parabénov / bez silikónov) - podobne, či už je šampón bez parabénov alebo silikónov, alebo bez oboch (napríklad šampóny Timotei Pure, Balea, Syoss a podobne), sulfáty nájdete hneď na prvých miestach v zložení.
S prírodnými výťažkami - je veľmi zavádzajúce označenie. Hoci šampón obsahuje iba 0,01% extraktu nejakej rastlinky, klamlivé to podľa našej legislatívy nie je. Zvyšok zloženia môžu tvoriť sulfáty, silikóny, ftaláty...

Jediným smerodajným bodom nám preto môžu byť certifikáty prírodnej kozmetiky. Najlacnejší a najjednoduchší spôsob ako čo najskôr vyskúšať nejaký prírodný šampón, je skočiť do najbližšej DM a kúpiť si za cca 2,50 € Alverde šampón. Na zopár z nich som písala aj recenzie. Ale ak vám to rozpočet dovoľuje, mojím odporúčaním je jednoznačne šampón od 100% Pure, zatiaľ som sa s dokonalejším nestretla. Musím však dodať, že so šampónmi je to mnohokrát veľmi individuálne, treba skúšať, vyžiadať si vzorky a testovať. Lebo každé vlasy sú iné, všetky sme jedinečné :). Môj osobný rebríček prírodných šampónov nájdete TU, alebo aj v záhlaví stránky.

Benefity prírodných šampónov:
♦ to najhlavnejšie = že nám do tela cez pokožku hlavy neprúdia žiadne nežiadúce škodlivé látky
♦ pri dlhodobom používaní sa vám vlasy odvďačia tým, že budú zdravšie, silnejšie, lesklejšie, s prirodzeným objemom
♦ zdravšia pokožka hlavy, ktorú nedráždia žiadne agresívne mycie látky, často pomôžu vyliečiť aj lupiny alebo iné kožné problémy
♦ predĺžený umývací interval (v mojom prípade z umvania raz za 2-3 dni na neuveriteľný týždeň)

Pohodový nedeľný večer vám prajem a do komentára mi (okrem iného) môžete napísať, akú ďalšiu časť tohto seriálu by ste privítali :) ♥

BLOGO - SERIÁL => Ako prejsť na prírodnú kozmetiku

9 komentárov:

  1. Ja sa snažím používať šampóny bez silikónov, dávnejšie som zistila, že po silikónových šampónoch mám vlasy do dňa mastné, je to oničom. Alverde som skúšala jeden na farbené vlasy, ale strašne mi ten šampón smrdel, takže som už radšej iný neskúšala. Používam hlavne Baleu, Garnier Ultra Doux a minule som mala aj skvelý od Yves Rocher.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Janka je to presne o tom, že silikón urobí vlasy hladšie, ale zároveň sú vďaka nemu pri korienkoch rýchlo mastné a bez objemu.

      Odstrániť
  2. Ja som svoj prvy zazitok s prirodnou kozmetikou mala prave so samponom. Spravili sa mi z neho take lupiny, ze dalsi pokus s prirodou sa konal az o dva roky. Teraz vsak odporucam sampon proti lupinam od Annemarie Borlind a tiez sampuch od Ponio.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Každé vlasy a pokožka reagujú na zmenu svojsky, no hlavné je, že ťa to neodradilo! :)

      Odstrániť
    2. Naozaj je dobry ten sampuch? Laka ma ho vyskusat, ale obavam sa toho tuheho samponu. Ja mam tiez problem s lupinami :-/

      Odstrániť
  3. Taktiež som ako prvý začala pouívať šampón, a neľutujem to :) Milujem hlavne značku alverde :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Alverde je skvelá najmä pre začiatočníkov :). Veľa výrobkov som si obľúbila, ale niektoré som časom nahradila inými, s kvalitnejším zložením. Čo sa týka šampónov, pre začiatok fajn, ale pri dlhšom používaní mi vadil pridaný alkohol.

      Odstrániť
  4. Vyborny clanok! Ja by som si priala este nejaku cast o kremoch alebo maskach či kondicionéroch alebo pletovych vodach :D

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...